onsdag 26 mars 2014

Två kakor, en smet


Jag vaknade en halvtimme innan klockan ringde och hade två arbetskamrater som jag tyckte skulle få en bonus för de ställde upp med pengar när jag var klantig. Jag ställde mig helt enkelt och bakade innan klockan sex på morgonen. Jag improviserade ett recept av kolahavrekakor så att de skulle hänga ihop bättre så jag kunde fylla med med extra gottigheter.

Kaksmet
ca 12 st stora kakor
100 g smör
1,5 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker

0.5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 ägg

Sätt ugnen på 225C. Rör smör och socker mjukt. Blanda ner vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. När det är rört till en jämn smet tillsätt havregryn och sirap. Arbeta samman till en deg och gör den typ av kakor du vill. Sätt in plåten i mitten av ugnen på 225C i ca 10-15 minuter. Skär i snittar medan de fortfarande är varma.

Nutella fyllda kakor
0.5 dl nutella

Dela degen i 24 lika stora bitar och platta ut den till 0.5cm tjocka plattor. Lägg en klick nutella på hälften av dem. Lägg de andra plattorna över och tryck till runt kanten. Lägg sen på en plåt med bakplåtspapper.

Kakor med chokladbitar
100g choklad

Hacka chokladen i bitar och blanda med kaksmeten. Dela i 24 bitar och forma till runda kakor, ca 1cm tjocka och lägg på bakplåtspapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar