fredag 2 april 2021

Fisk- och skaldjurssoppa med rött vin

Receptet kommer ursprungligen från Feeders

Fisk- och skaldjurssoppa med rött vin
3 portioner
300g räkor med skal
300g andra skaldjur
600g hel vit fisk
Buljong:
1 msk olja
1 msk tomatpuré
1 schalottenlök
5 dl vatten
1 morot
1 dl färsk eller fryst libsticka
1 tsk hel svartpeppar
1 tsk fänkålsfrön

Soppbas:
1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 dl färsk eller fryst libsticka
1 chili
2 dl rött vin, gärna sangiovese
1 tsk balsamvinäger
1 msk worcestershiresås
25 g smör
1 msk torkad oregano
en halv fänkål
salt och peppar

Skala skaldjuren och lägg in dem i kylen. Filea fisken och ta bort huvudet. Lägg in fisken i kylen. Fräs skaldjursskalen och fiskskrovet i oljan på medeltemperatur i 5min. Skala och hacka schalottenlöken. Tillsätt löken och tomatpurén och fräs ytterligare 5min. Skala och skiva moroten och lägg i tillsammans med libsticka, peppar, fänkålsfrön och vatten. Låt koka 30-40min och sila sen av.

Skala och hacka löken och vitlöken. Klyv chilin. Lägg löken, vitlöken, libstickan, chilin i en gryta med rött vin, vinäger och worcestershiresås. Låt puttra i 20-30min tills det nästan har reducerats ner helt. Häll på buljongen och låt koka i 30min och sila sen av. 

Salta fisken. Strimla fänkålen. Rör ner smöret och lägg i fänkål och oregano. Låt koka upp, stäng av och lägg sen i fisken 3-4 min. Lägg i skaldjuren i 2-3 min så de blir varma. Smaka av med salt och peppar. 

Servera omedelbart med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar