tisdag 27 juli 2021

Ugnsbakade syltmunkar

Ursprungligt recept från Zeinas Kitchen.

Ugnsbakade syltmunkar
30-35 st
25 g jäst
5 dl mjölk 
1 ägg 
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker 
150 g rumsvarmt smör 
Ca 12-13 dl vetemjöl special
Fyllning:
Sylt 
Pensling:
25 g smör
2 dl socker

Smula jästen och rör ut i mjölken. Rör ner ägg socker och vaniljsocker. Rör ner majoriteten av mjölet till en slät smet. Rör ner smöret och till sist återstoden av mjölet till en smidig deg. Knåda i 10min. Låt jäsa i 45min min. Knåda degen ordentligt och låt jäsa en halvtimme till.

Sätt ugnen på 225 grader.

Halvera degen och kavla ut till en deg som är ca 5mm tjock. Tryck ut rundlar som är ca 5cm i diameter. Lägg en klick sylt i mitten på hälften av dem. Lägg en rundel ovanpå resten. Tryck runt om kanten och tryck sen ut bullen igen. Lägg på en plåt och låt jäsa i 45min. Gör samma sak med resten av degen. Samla ihop resterna och återupprepa. 

Grädda i mitten av ugnen tills de är gyllene, ca 10min. När de har svalnat så de går att ta i pensla med smält smör och doppa i socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar