lördag 12 november 2016

Lingonbullar

Underbara Clara gav mig iden att ha lingon i bullarna

Lingonbullar
40-45st
125g smör 
3.5 dl mjölk 
50g jäst 
0.5 tsk salt 
1.25 dl socker 
1 ägg 
12-13 dl vetemjöl 
Fyllning:
75 gram mjukt smör
0.5 dl strösocker
1 msk kanel
2 dl lingonsylt
Garnering:
uppvispat ägg
pärlsocker


Sätt ugnen på 225 grader. Värm mjölken så den blir fingervarm. Smula jästen. Rör ut jästen med degspadet. Blanda ner socker, ägg och rumsvarmt smör. Rör ner vetemjölet och arbeta degen väl. Låt degen jäsa i 40min. Blanda socker, kanel och smör till fyllningen.

Kavla ut till en rektangel. Bred ut smörblandningen och sen lingonsylten ovanpå. Rulla ihop och skiva. Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa i 40min till.

Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 8-10 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda i ca 10 min. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar