måndag 24 mars 2014

Baconblommor med vaniljsås

Runt jul pratade jag och en kär kollega om olika matkombinationer och han tyckte att allt blev bättre med bacon och vaniljsås. Jag ville hävda att det var antingen vaniljsås eller bacon och att inte risgrynsgröt blev bättre av något av dem. Han höll inte med mig och idag fyllde han år. Resultatet blev inte så illa som det kunde men jag tycker dem alla gör sig bättre var för sig.

Baconskal
12st

3 paket bacon
Sätt ugnen på 225 grader. Täck baksidan av en muffinsplåt med aluminiumfolie. Lägg tre halva baconbitar i kors över. Ställ in i ugnen tills de är gräddade, 30-45min. Låt dem sen svalna.


Risgrynsgröt
2 portioner
1.25 dl grötris
1 dl vatten
5 dl mjölk
0.5 tsk salt
Koka upp salt, vatten och grötris och låt koka 2-3 minuter. Tillsätt hälften av mjölken och låt den koka in på låg värme i ca 20min. Upprepa med resten av mjölken.

Fördela sen risgrynsgröten i baconskalen.


Vaniljsås
5 dl
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 vaniljstång
3 äggulor
3 msk socker
1 krm vaniljpulver
2 dl vispgrädde 
Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna. Koka upp vispgrädde och mjölk med vaniljstången och kärnorna och låt sen stå och svalna i 10min. Lyft upp vaniljstången (lägg gärna vaniljstången i en burk och täck med socker så tar det smak). Rör ihop äggulorna med hälften av sockret. Tillsätt äggulorna till gräddmjölken. Låt sjuda under omrörning till den tjocknar. Medan den svalnar vispa resten av grädden med vaniljpulver och socker. Blanda försiktigt de båda smetarna och låt stå svalt till servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar